ZÁPIS DO PRVNÍCH TŘÍD
Informace k zápisu do 1. tříd pro školní rok 2024/2025
se bude konat dne 12. dubna 2024 od 14 do 18 hodin
a
13. dubna od 9 do 11 hodin
DOKUMENTY K ZÁPISU NAJDETE TAKÉ NA WEBOVÝCH STRÁNKÁCH
NAŠÍ ŠKOLY
V SEKCI DOKUMENTY KE STAŽENÍ
zadost_o_prijeti_k_zakladnimu_vzdelavani.pdf (175854)
Evidencni-udaje-zaka_2024.pdf (109498
odklad_povinne_dochazky.pdf (158606)
Termíny zápisu do 1. tříd se vztahují i na cizince, kterému byla v České republice poskytnuta dočasná ochrana podle zákona o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaných invazí vojsk Ruské federace.
- Vyprávějte dítěti a čtěte mu – televize či video nenahradí lidské slovo a osobní kontakt.
- Pověřujte dítě drobnými úkoly a domácími pracemi – pěstujte tak jeho samostatnost a zodpovědnost, rozvíjíte i motoriku.
- Rozvíjejte poznání z oblasti života lidí zvířat i rostlin – vedle obecné informovanosti rozšiřujete i jeho slovní zásobu.
- Vybírejte vhodné hry a činnosti, sami se do nich zapojte – stavebnice, skládanky, dějové obrázky i práce s drobným výtvarným materiálem rozvíjejí poznání a tvořivost. Vaše účast posiluje citovou zralost dítěte.
- Upevňujte prostorovou orientaci a pojmy nahoře, dole, vlevo, vpravo, vpřed, za – výrazně to ovlivňuje základy psaní, čtení a počítání.
- Dbejte na vhodné pohybové aktivity a zdravé stravování – příroda je velká tělocvična, prospěje i vám.
- Trénujte změny denního režimu související se školní docházkou – ranní vstávání, odbourávání odpoledního spaní, čas pravidelného ukládání k večernímu spánku, což zmírní každodenní stres dětí i rodičů. Připravujte své dítě na školní docházku.
- Vytvářejte sociální situace, ve kterých se dítě učí jednat s jinými lidmi, uplatňovat základní společenská pravidla při jednání s ostatními, vyřizovat drobné vzkazy, nebát se komunikace ve známém prostředí apod.
Zápis do 1.tříd
Zapsány budou děti narozené od 1.9.2017 do 31.8.2018, tedy děti, které do 31. 8. 2024 dosáhnou věku 6 let.
Pokud se jedná o dítě z neúplné rodiny, nebo dítě svěřené do péče jiné osobě, je nutno předložit soudní rozhodnutí.
Žádost o přijetí naleznete na stránkách naší školy - ve složce Dokumenty, formuláře - formuláře ke stažení
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Zákonný zástupce obdrží formulář Žádost o odklad povinné školní docházky . Vyplněný podá zpět na vedení ZŠ Kosmonosy nejpozději do 31.5.2024. Součástí žádosti je doporučení PPP nebo SPC + doporučení ošetřujícího lékaře dítěte
Děti, kterým byl odklad ve školním roce 2023/24 povolen, musí podat žádost o přijetí znovu i v tomto školním roce.
Předškoláček , kterému bude 6 let až po 1.9. 2024…..
- Musí mít doporučení – pro děti , které dosáhnou věku 6 let do 31.12. 2024 – doporučení z PPP, pro děti, které dosáhnou věku 6 let po 31.12. 2024 – z PPP a od pediatra.
KRITÉRIA PŘIJETÍ
Přednostně budou zařazeny děti s místem trvalého pobytu ve spádové oblasti ZŠ Kosmonosy.
Dalším kriteriem je posilování sourozeneckých vztahů.
JAKMILE BUDE UKONČENO ŘÍZENÍ K PŘIJETÍ DĚTÍ DO 1. TŘÍD
( nejpozději 31. 5. 2024),
VYDÁ ŘEDITEL ROZHODNUTÍ O PŘIJETÍ,
KTERÉ BUDE VYSTAVENO NA WEBOVÝCH STRÁNKÁCH ŠKOLY
A NA NÁSTĚNCE U ŠKOLY.
ROZHODNUTÍ O NEPŘIJETÍ
BUDE DORUČENO RODIČŮM DÍTĚTE.
Zápis do 1. třídy a zákonné normy
1. Věk dítěte
Podle § 36 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku, pokud mu není povolen odklad. Dítě, které dosáhne šestého roku věku v době od září do konce června příslušného školního roku, může být přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce. Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky podle věty druhé je také doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k žádosti přiloží zákonný zástupce.
Začátek povinné školní docházky lze odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší osmý rok věku (viz § 37 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon).
2. Práva a povinnosti rodičů
Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 1.dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku (viz § 36 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon).
Zákonný zástupce dítěte může pro žáka zvolit jinou než spádovou školu.
Důvodem nepřijetí dítěte do vybrané školy je především kapacita školy.
3. Odklad povinné školní docházky
O odkladu školní docházky rozhoduje podle § 37 odst. 1 školského zákona ředitel spádové školy nebo školy, kterou zákonný zástupce žáka zvolil. Podle § 37 odst. 1 školského zákona odloží začátek povinné školní docházky na základě písemné žádosti zákonného zástupce dítěte, doručené nejpozději 31. května kalendářního roku, ve kterém má dítě zahájit školní docházku. K žádosti musí být doložena dvě doporučující posouzení:
a) posouzení příslušného školského poradenského zařízení
b) posouzení odborného lékaře nebo klinického psychologa.
Odborným lékařem způsobilým posoudit zdravotní stav dítěte pro účely odkladu začátku povinné školní docházky může být v konkrétním případě také dětský lékař nebo praktický lékař pro děti a dorost, a to zejména v situacích, kdy k odložení začátku povinné školní docházky dojde z důvodu celkové tělesné nezralosti, častého onemocnění apod. V případě, že je dítě v lékařské péči z důvodu jiných zdravotních obtíží, je třeba trvat na tom, že takové posouzení by měl provést odborný lékař, který se na tuto konkrétní oblast specializuje, tedy např. alergolog, neurolog, kardiolog apod. Ředitel rozhodne o odložení začátku povinné školní docházky v případě, že obdrží obě doporučení k odkladu.
4. Cizinci a povinná školní docházka
Povinná školní docházka se vztahuje i občany jiného členského státu Evropské unie a jejich rodinné příslušníky, kteří na území České republiky pobývají na základě zvláštního pobytového povolení, (Hlava IVa zákona č. 326/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a dále na jiné cizince, kteří mají na území České republiky trvalý pobyt nebo přechodný pobyt na dlouhodobá víza, (§ 30 a násl. a hlava IV zákona č. 326/1999 Sb., ve znění pozdějších zákonů) a azylanty a účastníky řízení o udělení azylu. (Zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o azylu), ve znění pozdějších předpisů).
5. Rozhodování ředitele školy
O přijetí k základnímu vzdělávání rozhoduje ředitel školy za podmínek stanovených v § 36 (viz § 46 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon).
CO JE DOBRÉ ZNÁT...
Hlediska školní zralosti (připravenosti)
Hlediska jako tělesná připravenost, kdy musí být dítě tělesné zdatné a musí mít pevnou kostru a rozvinuté svalstvo. Dítě musí unést těžkou fyzickou zátěž (sezení, školní aktovka), aby nebylo příliš unavené a nedošlo k různým tělesným deformacím a nedošlo k unavenosti. Dítě musí mít dobře vyvinutou jemnou motoriku a musí být správně vyvinuto drobné svalstvo rukou a očí pro čtení a psaní. Také musí být dobře rozvinuta zrakově pohybová koordinace, která je důležitá pro psaní. Dítě musí být mentálně připraveno a mít rozvinuté poznávací procesy a přirozenou úroveň inteligence. Dítě také musí mít analytické myšlení, jinak má potíže se čtením, představivostí (pro matematiku), kdy to musí nahrazovat vnímání. Dítě má zvýšené požadavky na úmyslnou pozornost, kdy musí stále vnímat a soustředit se (minimálně 15-20 minut na jednu činnost, která se obměňuje) a hlavně musí mít záměrnou (úmyslnou) paměť. Je dobré, aby dítě mělo zvýšené vědomosti, hlavně o okolním světě. Dítě by mělo znát a pojmenovat běžné věci kolem sebe, mít dobrou orientaci, znát časové pojmy (dnes, včera, odpoledne), ale nemusí znát hodiny. Musí také znát a konat základní hygienické poznatky. Musí mít rozvinutou řeč, aby mělo dostatečnou slovní zásobu a aby rozuměl slovům, které má znát. Musí mluvit plynule, výrazně, gramaticky správně, hovořit ve větách, odpovídat na otázky a mělo by mít zájem o poznatky, být zvídavé.
Hlediska sociální a citové zralosti
Dítě musí ovládat své citové projevy, kdy se musí umět ovládat, aby se nevztekal jako doma. Musí přijmout roli žáka, plnit i obtížné úkoly, pracovat samostatně a podřídit se autoritě učitele. Musí projevit zájem o ostatní spolužáky, navazovat přátelství, umět ustoupit ve prospěch celku a zvládat tak emociální potíže, jako je vydržet bez matky, dokázat se s dětmi dělit o přízeň učitelky. Hlavně to musí umět respektovat. Musí se umět ovládat (neskákat do řeči, ale počkat, až domluví) a také musí umět odpovídat a ptát se jen na vyvolání.
Ukazatelé školní zralosti[editovat | editovat zdroj]
Hlavní jsou tělesní ukazatelé, kdy je důležitá výška a váha-cca 120 cm a 20 kg. Dbáme na tvaru těla, kdy by už měla ustoupit tuková vrstva, prodlužovat se končetiny, tělo má již dominovat a hlava by měla být už menší. Využíváme k tomu také tzv. filipínskou míru, což je zkouška prodlužování horních končetin. Dítě by mělo mít druhou dentici, kdy začíná výměna chrupu. Důležitý je věk dítěte, kdy je ideální a formální ukazatel 6-7 let. Pokud je dítě nezralé, musí rodiče požádat o odklad. Důležité jsou psychické ukazatele, při nichž se používají testy školní zralosti a nejznámější je tzv.
Jiráskův test školní zralosti, kdy dítě plní úkoly jako jsou kresba lidské postavy, u které zjišťujeme lateralitu, celkovou rozumovou úroveň a grafomotorické potíže. Dále test napodobení psané věty, u které zjišťujeme schopnost soustředit se a jak moc je schopné vyvinout úsilí ke splnění úkolů. Poslední test→obkreslení skupiny 10 teček, kdy zjišťujeme přesnost a zrakově pohybovou koordinaci.
Občas také používáme tzv. reverzní test, kdy má dítě k dispozici 84 párů různých geometrických tvarů, které jsou důležitá pro čtení.
Důsledky školní nezralosti
Horší prospěch mohou mít i nadprůměrně nadaní žáci, kdy třeba dítě prožívá ve škole záporné emoce a vytváří si tak negativní postoj ke škole. Nebo je přetěžováno jak ve škole, tak doma rodiči a může tak dojít k neurotickým potížím a zdravotnímu oslabení. U dítěte se začnou projevovat reaktivní poruchy chování, kdy může být dítě agresivní, plaché nebo úzkostné a takto se potom oslabuje schopnost koncentrace pozornosti.
ZDROJ : Wikipedie